050 Groningen Hobby - Ja hoor mensen, houd je broek goed vast, hij is terug! De Harley Bobber is weer in stijl. Het werd hoogtijd ook. Meer en meer mensen hebben weer een hernieuwde interesse in de bekende Harley Davidson motoren. Nu denk je misschien: “Wacht eens even, ik dacht dat Harley Davidson het niet zo goed deed dit jaar.” Je hebt helemaal gelijk. Maar de amateurs onder ons, zij die hun motorfiets-rijbewijs haalden dit jaar (ruim 9% meer dan vorig jaar)  kochten uiteraard tweedehands.

Dus je kocht je eerste Harley motorfiets en meteen voel je jezelf een beter mens. Een perfect natuurlijk symptoom. Maar daar blijft het niet bij. Een standaard Harley model is toch maar, ja….standaard. Hoe maak je jouw Harley uniek, hoe zorg je ervoor dat jouw motorfiets, enkel en alleen, de jouwe is? Simpel! Je past hem aan!

Als First-Time Harley-eigenaar lijkt ‘customization’ nogal intimiderend. Daarbovenop heb je net al je geld gespendeerd aan een rijbewijs en een Harley Davidson. Dus wat nu? De meest simplistische manier om je Harley aan te passen is om hem te ‘bobben’.

In andere woorden, je verwijdert de onnodige onderdelen, je verkort beide spatborden of haalt ze er gewoonweg af.

Wat is een bobber motorfiets?

Zoals ik al zei een bobber is een maatwerk-motorfiets. De typische constructie omvat het verwijderen van overtollig lichaamswerk van een motorfiets. Daarbij is het ook redelijk normaal om het zadel te verlagen en de wielbasis te verkorten. Dit allemaal terwijl je de standaard motorfiets-frame behoudt.

Dat is immers het grootste verschil tussen een bobber en een chopper. Zodra je het frame uiteen haalt, aanpast en terug in elkaar last, dan zit je officieel in Harley Chopper-terrein. En dan wordt het een heel stuk moeilijker, vooral als amateur, omdat je er per slot van rekening voor moet zorgen dat alle belangrijke onderdelen in dat frame passen. Choppers hebben ook vaak een langere wielvork vooraan en een groter voorwiel.

De eerste bobbers, of ‘bob-jobs’, ontstonden in de jaren 30 en nemen hun inspiratie van de Class C race-motorfietsen zoals de Harley Davidson WLDR en de WR. Deze machines had geen voorspatbord, een zeer kort achterste en geen greintje overbodig gewicht. Het duurde dus niet lang voordat Harley-rijders dit model probeerde te kopiëren voor hun eigen motorfiets. De ‘bob-job’ was geboren. Ondertussen noemen we het een bobber, maar dat wist je al.

Hoe maak ik een bobber?

Nu dat je weet wat een bobber is en waar die vandaan komt, is de volgende logische stap uiteraard, om er gewoon aan te beginnen. Maar voordat je eraan begint, is het misschien toch belangrijk om er eens over na te denken. Welke ‘look’ hoop je te bereiken?

1. Kies een stijl

Als je een beetje handig bent met fotoshop, zoek dan naar een afbeelding van je Harley motor en verwijder zo de onderdelen die je niet wil houden.

Toch niet bekend met fotoshop? Print de afbeelding af en teken met calqueerpapier alles wat je wil houden en laat de rest weg. Daarna vul je de onderdelen in die je gaat vervangen.

Het prachtigste deel is dat, zolang je alle stukken die je verwijdert, niet weggooit als het je uiteindelijk niet bevalt, je de bobber weer opbouwen kunt en opnieuw kunt beginnen,.

2. Vind de juiste stukken

Ga op zoek naar de onderdelen die je wil vervangen met iets dat meer bij jou in de smaak valt. Zo kun je bijvoorbeeld vaak een andere gastank vinden bij een autokerkhof (of motorfietskerkhof in dit geval). Zorg er dan wel voor dat je de originele gastank meebrengt om er zeker van te zijn dat de afmetingen juist zijn en dat de benzinekraan aan dezelfde kant is.

De achterste bumpers kun je vaak ook tweedehands krijgen. De uitlaat kun je krijgen bij aan uitlaat-fabricage winkel bijvoorbeeld voor een stoere ‘offcut’ of een muffler-tip. Het stuur kun je het best nieuw kopen of origineel houden. Dat is immers niet iets waar je een fout mee wil maken. Deze is ook heel belangrijk voor de uiteindelijke stijl die je kiest.

3. Fabricage

Het mooiste van een bobber is eigenlijk het gebrek aan fabricage. Maar een vaak voorkomende wijziging is het verlagen van de achterste frame-loop, zodat je het zadel kunt verlagen. Maar dan zit je weer in chopper-terrein.

Let wel op dat je de integriteit van je frame niet compromitteert. Die steunen en beugels zijn er niet voor niets.

4. Customization

Nu kun je volop beginnen met een kunstwerk te maken van je bobber. De kleuren en type verf die je kiest bijvoorbeeld maken natuurlijk een gigantisch verschil in hoe je Harley er uitziet. Kies je voor enkele chromen plaatjes of ga je compleet minimalistisch? “The sky is the limit”!

Je Eigen Harley Bobber

Je eindresultaat is een lage, lichte motorfiets die helemaal de jouwe is en er is geen enkele Harley net hetzelfde als degene die jij zelf hebt gemodificeerd. Je kunt haast niet misgaan met een vintage motor zoals de bobber.

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat je ervoor moet zorgen dat je machine door de keuring kan. Zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je uitlaat wettelijk toegelaten is, je minstens een linker spiegel hebt als de motorfiets na 2003 geregistreerd werd en beide richtingsindicatoren hebt als deze na 1996 geregistreerd werd.

Sinds kort moet je er ook voor zorgen dat je kentekenplaat in het midden bevestigd is. Eventuele bijzonderheden, zoals uitzonderingen en beperkingen, staan vermeld op het kentekenbewijs zoals vaker met een speciaal voertuig. Deze moeten in acht worden genomen. Blauwe kentekenplaten zijn toegestaan als de motorfiets een datum van toelating heeft van vóór 1 januari 1978.

Met andere woorden, er zijn bepaalde aanpassingen die niet door de mand kunnen in Nederland, maar al met al zou dat je niet mogen tegenhouden om van je Harley bobber te genieten terwijl je cruist door de landweggetjes of op de snelweg een beetje snelheid oppikt. Geweldig toch?!

Sport & Gezondheid/Hobby & Lifestyle

Sport Vrije tijd Lifestyle Gezondheid

22 januari 2019

Categorieën Sport Vrije tijd Lifestyle Gezondheid op NLmagazine

Balanceyourlife.nu

Center Parcs

D Reizen